Mitä mikrobeja kompostista löytyy? Mikä on valtapopulaationa ? onko kysy puhtaasti mädättäjäbakteereista vai pystyykö aktiivisessa kompostissa elämään myös…

Kysytty

Mitä mikrobeja kompostista löytyy? Mikä on valtapopulaationa ? onko kysy puhtaasti mädättäjäbakteereista vai pystyykö aktiivisessa kompostissa elämään myös alkueläimiä tai sieniä?

Vastaus

Vastattu

Hyvin toimivassa kompostissa vaikuttaa suuri määrä erilaisia hajottajia. Mikrobitasolla toimivat mm. bakteerit, matalissa lämpötiloissa esiintyvät psykrofiilit sekä lämpimämmässä viihtyvät mesofiilit ja termofiilit. Lisäksi hajottamiseen osallistuvat antinobakteerit (vanhentunut nimitys 'sädesienet') ja saprotrofiset sienet (mm. homeet ja hiivat).

Kompostissa viihtyvät myös monenlaiset alkueläimet ja pieneliöt: lierot, sukkulamadot ja hyppyhäntäiset. Turilaat ja sarvikuonokkaatkin talvehtivat mielellään kompostissa.

Toimivassa kompostissa ei ole varsinaisesti mädättäjäbakteereja, ne toimivat vain anaerobisessa, hapettomassa tilassa. Kompostissa hajoaminen on aerobista, eli vaatii happea toimiakseen.