Mitä laadukkaita eläinaiheisia fiktioteoksia osaisitte suositella luettaviksi? Olen kahlannut läpi vanhat klassikot Londonin Valkohampaasta (1906) Kiplingin…

Kysytty

Hei, mitä laadukkaita eläinaiheisia fiktioteoksia osaisitte suositella luettaviksi? Olen kahlannut läpi vanhat klassikot Londonin Valkohampaasta (1906) Kiplingin Viidakkokirjaan (1894) ja Sewellin Uljaaseen mustaan (1877). Ehdottomia suosikkejani ovat olleet Richard Adamsin Ruohometsän kansa (1972), Peter S. Beaglen Viimeinen yksisarvinen (1968), Eric Knightin Lassie Palaa kotiin (1940) sekä Robert C. O'Brienin Hiirirouva ja ruusupensaat viisaat (1971). Myös Colin Dannin Kaukametsän pakolaiset (1979), Aeron Clementin Kylmät kuut (1987) sekä vähemmän fantasiamainen J.R. Ackerleyn Koirani Tulip (1956) olivat ihan hyviä. En näistä uusista teoksista tai tekijöistä tiedä oikein mitään. Soturikissoja kokeilin kerran, mutta ne koin liian lapselliseksi. Onko jotain arkistojen aarteita tai muita minulle uusia nimiä, joiden tuotantoon voisin tutustua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

 Tässä joitakin ehdotuksia. Suurin osa kirjoista on klassikoita, mukana muutama uudehko kirja. Nimekkeet on kerätty kirjastontyöntekijöiden kanssa keskustellen. Vinkkejä löytyy myös Kirjasammosta https://www.kirjasampo.fi/fi/kirjahyllyt/uusimmat/El%C3%A4inkirjallisuus .

  • Adams, Richard : Ruttokoirat (1979). Ruohometsän kansan kirjoittajan romaani, jossa aiheena ovat eläinkokeet. Pääosassa koirat, jotka pääsevät karkuun laboratoriosta.
  • Adams, Richard: Ruohometsän kansan jatko-osa Ruohometsän tarinoita (suomeksi 1997)
  • Arikawa, Hiro: Matkakissan muistelma (S & S, 2018): Japanilaisen kirjalijan kertomus kissan ja miehen ystävyydestä sekä heidän yhteisistä seikkailuistaan. Koskettava ja itkettävä.
  • Baxter, Stephen:  Mammutit –trilogia (Hopeaturkki, Pitkähammas ja Jääluu) Mammutit kohtaavat ihmisen ja ympäristön muutokset esihistoriassa, nykyisyydessä (silloisessa), ja tulevaisuuden Marsissa. Suomeksi 1999-2002.
  • Duchovny, David : Pyhä lehmä  (Like, 2016) : "Ratkihauska aikuisten satiirinen satukirja lehmästä, siasta ja kalkkunasta, jotka pakenevat teurastamon kauhuja".  Suosittelija Blogi
  • Graham,  Kenneth: Kaislikossa suhisee. Lasten- ja eläinkirjallisuuden kirjallisuuden klassikko. Kirjassa kerrotaan Vesirotan, Mäyrän ja kärppien ystävyydestä. Ja pelätään lähistöllä asuvaa Rupikonnaa. Ilmestynyt alun perin 1908.
  • Jarvis: Robin: : Pimeyden kutsu. Inhimillistetyt hiiret asuvat kaupungin laitamilla. Viemäreissä asuvilla rotilla on organisaatio jota hiiret joutuvat pelkäämään. Suomeksi 1999.
  • Henriksson, Sara: Moby Doll (Into, 2011): Luonto- ja eläinsuhdetta pohtiva nuortenromaani. Kirjassa musiikinopiskelija lähtee etsimään lapsuudessa kuulemaansa valaiden laulua. Matka johtaa kohti pohjois-Norjaa ja valaanpyyntialuksia.
  • King-Smith, Dick : Babe – possu joka päätti päästä pitkälle. King-Smithillä oli itsellä jonkin aikaa maatila, ja hän piti todella paljon sioista, piti niitä hyvin älykkäinä eläiminä. Babe oppii paimenkoiran tavoille, ja ylittää jopa koirien kyvyt. Suomeksi 1996.
  • Montefiore, Santa - Montefiore Sebag,  Simon: Lontoon kuninkaalliset kanit -sarja. Monen ikäisille sopiva sarja kertoo kaniyhdyskunnasta, joka asuu Buckinghamin palatsin alla. Kaniyhteiskunta suojelee kuningatarta muun esimerkiksi rottalaumana esitetyiltä salakuvaajilta j muilta salaliitoilta. Sarjan päähahmo on pikkuinen Sulo-niminen kani. Sarjassa on neljä suomennettua osaa. Suomennokset ovat vuosilta 2018-2020.
  • Morpurgo, Michael : Sotahevonen (Gummerus, 2012). Nuorenromaani, jossa kerrotaan hevosen silmin tarina ihmisen ja hevosen ystävyydestä.
  • Orwell, George: Eläinten vallankumous. Klassikkoteos kertoo vallanhimosta. Kirja on allegorinen kuvaus Venäjän vallankumouksesta ja Stalinin kaudesta. Alkuteos 1945. Suomeksi 1969.
  • Paasilinna, Arto : Jäniksen vuosi (WSOY, 1975): Elokuvaksikin taipunut suomalainen vaellusromaani kertoo miehen ja jäniksen ystävyydestä.
  • Parkkinen, Jukka : Korppi ja kumppanit (1978), Korppi ja korven veikot (1979), Korppi ja Pitkänen (1985), Kalevi Korpin seikkailut  (1999) : Humoristisia kertomuksia lapsille, joiden päähenkilönä on  Kalevi Korppi -niminen korppi. Kirjat kertovat esimerkiksi poikamiesten elämästä sekä niiden päättymisestä ja pesänrakentamisesta.  Kirjat naurattavat aikuisiakin.
  • Salten, Felix: 1869 Itävalta-Unkarissa syntynyt juutalainen kirjailija ja toimittaja Felix Salten on kuuluisa Bambi: tarina metsästä - kirjastaan, jota pidetään ympäristökirjallisuuden klassikkona. Ruohometsän kansaa enteili Salténin romaani Viisitoista jänöä: kohtaloita metsässä ja vainioilla. Suomennos on julkaistu omakustanteena 2019.
  • Tawada, Yoko : Muistelmat lumessa (Fabriikki, 2019). Japanilais-saksalaisen kirjailijan palkittu romaani, jonka pääosassa ovat kolmen eri sukupolven jääkarhut. Kirjassa pohditaan luomistyötä ja ilmastokriisiä.
  • Trejepolski, Gabriil : Bim mustakorva (WSOY, 1977). Venäläisen kirjailijan klassikkoteos kertoo ihmisen ja koiran ystävyydestä. Kirjassa on koiran tekemiä teräviä huomioita sekä kohtaamisia hyvien ja pahojen ihmisten kanssa.
  • White, F. B. : otta ystäväni, on lastenkirja possusta ja maatilan tyttärestä joka haluaa pelastaa pienen possun joutumista teuraaksi. Apua tilanteeseen tulee yllättävän eläimen taholta.