Otsikko
Mitä kautta kirjastot tekevät hankintansa. Tietääkseni on kaksi (vai onko useampia) yritystä, jotka hoitavat kirjastojen kirjahankinnat.

Kysytty

Mitä kautta kirjastot tekevät hankintansa. Tietääkseni on kaksi (vai onko useampia) yritystä, jotka hoitavat kirjastojen kirjahankinnat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkien kirjastojen puolesta on mahdotonta asiaan vastata varmasti, koska jokaisessa kunnassa tehdään päätös hankintapaikasta. Pienimmät kunnat, joita EU:n kilpailutussäännöt eivät välttämättä ostomäärien pienuuden takia koske, voivat käyttää vaikka suoraan paikkakunnan omaa kirjakauppaa. Useimmat kuitenkin tilaavat kirjansa isompien välittäjien eli tukkuauppojen kautta.

Valtakunnallisesti toimii kaksi isoa välittäjää, joitten kautta pääosa tilauksista todennäköisesti tehdään. Toinen on kustantajien ja kirjakauppojen omistama Kirjavälitys, toinen Booky.fi, joka omistaa myös perinteisen kirjastojen tilauksiin erikoistuneen yrityksen eli Kirjastopalvelun.

Heikki Poroila