Mitä eroa on onnellisuudella ja ilolla?

Kysytty

Mitä eroa on onnellisuudella ja ilolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilosta ja onnesta on useita määritelmiä. Onnellisuustutkija ja filosofian tohtori Ilona Suojanen on todennut että onnellisuus on subjektiivinen käsite ja se muuttuu. Kun me muutumme ja elämämme muuttuu, onnellisuuden käsitteemmekin muuttuu https://www.satakunnankansa.fi/a/200426791

Mitä luultavimmin sanoja "ilo" ja "onni" käytetään usein rinta rinnan, kuvaamaan samankaltaisia asioita. Ehkä onnen ja ilon keskinäistä eroa voi lähestyä myös kysymällä itseltään miten vastaisin kysymyksiin "Milloin olen iloinen?" ja "Milloin olen onnellinen?" - kun kokeilin, huomasin vastaavani vähän eri tavoin noihin. Omalta osaltani iloisuuteen riitti myös jokin pieni asia ja tapahtuma kuten vaikka "Olen iloinen kun sain kotona siivotuksi". Onnellisuuteen tarvittiin jokin "isompi" tai kattavampi asia kuten vaikka "Olen onnellinen kun kaikki läheiset voivat hyvin".

Netin sanakirjan (Sivistyssanakirja) mukaan onni on "Suuri ilo, syvä tyytyväisyys, riemu, onnellisuus, onnellisuudentila" ja onnellisuus on saman lähteen mukaan suotuisuutta, otollisuutta ja onnea. Ilo on määritelty samassa lähteessä mielihyväksi ja huvitukseksi.

Dalai Lama kuvaa kirjassaan Onnellisuuden taito (Tammi 1998, s.35) kokeita, jotka osoittavat että ihminen kykenee tarkastelukulmaa vaihtamalla lisäämään tai vähentämään tyytyväisyyttään ja onnellisuuden kokemistaan; koehenkilöt, jotka olivat kirjoittaneet viisi kertaa "olen iloinen etten ole..." ja täydentäneet lauseen, olivat kirjoitettuaan tyytyväisempiä elämäänsä kuin ennen. Toinen koeryhmä oli täydentänyt lausetta "toivoisin olevani ...", tämä koe lisäsi tyytymättömyyttä omaa elämää kohtaan.

Sitaatit voivat osaltaan kertoa siitä millaisia asioita tunnetut kirjoittajat ovat liittäneet iloon ja onneen.

Ilo -sitaatteja https://fi.wikiquote.org/wiki/Ilo

Onnellisuus -aiheisia sitaatteja: https://fi.wikiquote.org/wiki/Onnellisuus