Mitä eri ihmiskäsityksiä on olemassa?

Kysytty

Mitä eri ihmiskäsityksiä on olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Rauhalan(1993)mukaan ihmiskäsityksellä tarkoitetaan toisaalta kaikkia niitä ihmistä koskevia edellyttämisiä ja olettamisia, jotka ovat kokeellisen (ihmis)tutkimuksen taustalla ja toisaalta yleiskielessä yleistä perusasennoitumista ihmiseen.

On mahdotonta luetella kaikkia olemassa olevia ihmiskäsityksiä. Itse asiassa, kognitiivisen ihmiskäsityksen mukaan, meillä jokaisella on oma uniikki ihmiskäsityksemme. Ihmiskäsityksiä voi kylläkin ryhmitellä eri tavoin(esim. monistiset, dualistiset, pluralistiset ihmiskäsitykset..). Aika ajoin eri ihmiskäsitykset ovat olleet suositumpia kuin toiset. Seuraavissa kirjoissa esitellään joitakin suuntauksia:
- Shotter: Psykologian ihmiskäsityksiä
- Stevenson: Ten theories of human nature(Confucianism, Hinduism, The Bible, Plato, Kant, Marx, Freud, Sartre, Skinner, Lorenz.)

Ihmiskäsitys edeltää ja suuntaa toimintaa, esim. tutkimusta, opetusta, hoitotyötä, kasvatusta. Tässä pari kirjavihjettä, joissa esitellään ihmiskäsityksen merkitystä ammattitoiminnassa:
- Hirsjärvi: Ihmiskäsitys kasvatusajattelussa
- Rauhala: Ihmiskäsitys ihmistyössä
- Vestergaard: Johdatus kasvatuksen filosofiaan

Vallitsevaa ihmiskäsitystä ei aina tiedosteta, mutta se voidaan paljastaa tai esittää ontologisen analyysin avulla. Ontologisessa analyysissa kysytään mitä on olemassa ja miten. Kirjassa "Ihmiskäsitysten filosofia" kerrotaan tästä enemmän.

Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa aineistotietokanta Plussan osoitteesta, joka on http://www.libplussa.fi/cgi-bin/plussa?lib=H&sivu=pikahaku