Mitä autoja poliisille luovutettiin hamsterikeräyksessä 1967 ja mikä on ollut osan autojen kohtalo tätä nykyä?

Kysytty

Mitä autoja poliisille luovutettiin hamsterikeräyksessä 1967 ja mikä on ollut osan autojen kohtalo tätä nykyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahjoitus koostui kymmenestä Volvo Amazonista, viidestä Volvo 144-autosta ja yhdestä Volvo 1800S-autosta. Volkswagen 1500 -autoja oli yksitoista, Opel Recordeja kymmenen, Dodge Darteja kahdeksan ja Pymouth Valianteja viisi ja kahdeksan Moskovits Eliteä.

Osana L75 -juhlavuotta liikkuva poliisi ilmoitti keväällä 2005 etsivänsä vielä mahdollisesti käytössä olevia "tarra-autoja". Tietoa vielä "hengissä" olevista lahjoitusautoista löytyi vain muutamia. Kaksi niistä oli Volvo 144-malleja, yksi Volvo Amazon ja yksi Plymout Valiant. Yksi Volvo 144 S on Poliisimuseossa Tampereen Hervannassa.

Lisätietoa hamsterikeräksestä:
https://www.is.fi/autot/art-2000005679534.html
https://www.kaleva.fi/muutama-tarvan-auto-viela-hengissa/2468048

2 ääntä

Kommentit

Autorivistö Senaatintorilla oli upea myös maakuntiin levinneistä lehdistä nähtynä. Taisi olla radioselostuskin siitä kun autokulkue saapui torille.