Mitä Arja Saijonmaan kappaleessa "Kirje itselleni" tarkoitetaan, kun sanotaan, että "mitään sinulle sano en lain, vaikka siltojen nousevan nään"? Onko tuo…

Kysytty

Mitä Arja Saijonmaan kappaleessa "Kirje itselleni" tarkoitetaan, kun sanotaan, että "mitään sinulle sano en lain, vaikka siltojen nousevan nään"? Onko tuo kielikuva vai mitä noilla silloilla tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirje itselleni on alkujaan venäläinen iskelmä. Siteerattu tekstin kohta vaikuttaa viittaavan Pietariin, jossa Nevajoen nostosillat avataan joka yö muutamaksi tunniksi laivaliikenteen läpikulkua varten. Silloin ei siltoja pitkin pääse joen toiselle puolelle. Voi myös päätellä kellon olevan suunnilleen yksi yöllä.

https://www.visitpietari.fi/koe-tama-pietarin-aukevat-sillat/