Mitä aikavälillä 1800–1950 julkaistuja kirjoja on, jotka joko käsittelevät ylioppilaita tai joissa jokin kirjan hahmoista on ylioppilas? Kaunokirjallisuuden…

Kysytty

Hei!

Mitä aikavälillä 1800–1950 julkaistuja kirjoja on, jotka joko käsittelevät ylioppilaita tai joissa jokin kirjan hahmoista on ylioppilas? Kaunokirjallisuuden lisäksi olen jossain määrin kiinnostunut myös tietokirjallisuudesta. Etupäässä etsin suomalaista kirjallisuutta, mutta olen samoin jossain määrin kiinnostunut myös ulkomaalaisesta. Seuraavat kirjat jo tiedän: Helsinkiin, Jokikylän abiturientit.

Vastaus

Vastattu

Aiheesta on runsaasti kirjallisuutta. Suomessa julkaistua aineistoa voi katsoa Finnasta https://www.finna.fi/Record/fennica.989030 .  Etsimällä tarkennetulla aiheella sanalla ylioppilas ja laittamalla vuosirajauksen 1800-1950 sekä rajoittamalla aineiston yleisiin kirjastoihin löytyy noin 1000 viitettä. Osa kirjojen nimekkeistä näkyy useampaan kertaan ja niitä ei ole mahdollisuutta poissulkea. https://www.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=%7Eformat_ext_…. Esimerkkejä löytyneistä:

- Koskenniemi: Vuosisadan alun ylioppilas, 1947
- Järvi: Peräkartanon ylioppilas, 1893
- Turja Ilmari: Johannes Renko, ylioppilas, 1938
- Pirttilä Irja: Ylioppilas-kotiorjatar, romaani, 1934

Kansalliskirjaston digitoidusta aineistoista voi myös etsiä https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

1 ääntä

Kommentit

Joidenkin lähteiden mukaan kirja Ylioppilas-kotiorjatar on kirjoitettu nimimerkillä Anja Pirttilä, ei Irja Pirttilä. Katso myös nimellä Helga Nuorpuu (esim. Wikipedia).