Mistäköhän sana nassu on saanut alkunsa? Tämähän tarkoittaa tietenkin naamaa, mutta pohdin onko nassu saanut alkunsa jostain kauempaa kuin vain muotoutunut…

Kysytty

Mistäköhän sana nassu on saanut alkunsa? Tämähän tarkoittaa tietenkin naamaa, mutta pohdin onko nassu saanut alkunsa jostain kauempaa kuin vain muotoutunut sanasta naama?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiasta Kotimaisten kielten keskuksen asiantuntijalta Kielineuvonta-palvelun kautta (https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta). Asiantuntija vastasi seuraavasti nassu-sanan alkuperästä:
"Nassu on mitä ilmeisimmin muodostunut sanasta naama. Vastaavanlaisia leikillisiä tai lastenkielisiä sanoja ovat mm. massu (maha) ja känny (käsi), simmu (silmä); porsas-sanasta saman mallin mukaan muodostettu possu."