Otsikko
Mistähän kappaleesta ja säveltäjästä on kyse, kun puhutaan Montin (tai Motin tai vastaavan) Zardaksesta (Czardas)??? Kappaleen keskellä on sellainen kohta,…

Kysytty

Mistähän kappaleesta ja säveltäjästä on kyse, kun puhutaan Montin
(tai Motin tai vastaavan) Zardaksesta (Czardas)??? Kappaleen keskellä
on sellainen kohta, jonka voisi luulla olevan Unkarilainen tanssi n:o 5 tai
sinnepäin? Löytyisikö näin hatarilla tiedoilla mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vittorio Monti (1868-1922) oli Napolissa syntynyt ja pääasiassa Pariisissa
vaikuttanut säveltäjä. Hänen sävellyksensä Csárdás on Paavo Helistön
mukaan maailman suosituin csárdás, ns. mustalaisviulumusiikkia. Laulettuna sen ovat suomeksi levyttäneet ainakin Tamara Lund, Vieno Kekkonen (nimellä Tuliharja) ja Kai Hyttinen (nimellä Kun sinä vain jaksat rinnallain).