Otsikko
Mistä vuodesta mihin vuoteen Suomen kouluissa toimivat kouluneuvostot. Muistan hämärästi, että oppilasjäseniä olisi valittuu vaaleilla? Entä milloin aloittivat…

Kysytty

Hei,

mistä vuodesta mihin vuoteen Suomen kouluissa toimivat kouluneuvostot. Muistan hämärästi, että oppilasjäseniä olisi valittuu vaaleilla? Entä milloin aloittivat toimintansa oppilasneuvostot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kouluneuvostot toimivat kouluissa jo ennen peruskoulujärjestelmään siirtymistä vuodesta 1972 aina vuoteen 1985 (ks. Laki oppikoulun kouluneuvostosta 829/71). Kesällä 1984 uuden lukiolain myötä poistuivat 1970-luvulla syntyneet kouluneuvostot.

Oppilasneuvostoista ei ole lakiteksteissä mainintaa. Ne kuuluvat useiden koulujen nykypäivään ja vastaavat esim. oppilaskuntaa, joka voidaan perustaa perusopetusta antaviin kouluihin ja joka on keskiasteen oppilaitoksissa. Oppilaskunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä. Oppilaskunta käyttää opiskelijoiden puhevaltaa opintoihin ja muihin opiskelijoiden asemaan olennaisesti vaikuttavia päätöksiä tehtäessä. (Lukiolaki 629/1998 sekä Laki perusopetuslain muuttamisesta 628/1998.)

Kouluneuvoston jäsen sopinee siis tarkoitukseesi paremmin.

Perinpohjaista tietoa kouludemokratian vaiheista 1970-1980-luvuilla saat seuraavasta Helsingin yliopiston väitöskirjasta:

KÄRENLAMPI, Paavo
Taistelu kouludemokratiasta : kouludemokratian aalto Suomessa
(Suomen historiallisen seuran julkaisusarja Bibliotheca historica, ISSN 1238-3503 ; 37.
ISBN 951-710-099-X )
Teos kuuluu Pirkanmaalla Akaan ja Tampereen kirjastojen kokoelmiin.