Otsikko
Mistä voisin saada tietoa tohtori Heikki Koukkusesta? Hän oli karjalaisuuden tutkija yms.ja kuoli jokunen vuosi sitten. Minua on jäänyt myös askarruttamaan…

Kysytty

Mistä voisin saada tietoa tohtori Heikki Koukkusesta? Hän oli karjalaisuuden tutkija yms.ja kuoli jokunen vuosi sitten. Minua on jäänyt myös askarruttamaan mikä mahtoi olla hänen kuolinsyynsä, hän kuoli melko nuorena.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fil.toht. Heikki Koukkusesta (1938-8.11.1983), joka on julkaissut mm.useita Karjalaa ja Suomen ortodoksisen kirkon historiaa käsitteleviä teoksia ja artikkeleita, ei löytynyt muuta kuin seuraava artikkeli:

Tekijä(t): Pirinen, Kauko
Nimeke: Heikki Koukkunen in memoriam / Kauko Pirinen

Julkaisussa: Ortodoksia. 34(1985), s. 151-158

Ortodoksia-julkaisu on selailtavissa Helsingin yliopiston pääkirjaston avokokoelmassa ja lainattavissa myös Helsingin yliopiston teologisen ja humanistisen tiedekunnan kirjastoissa.

Joensuun yliopistossa, http://www.joensuu.fi/ ,joku saattaisi tietää enemmän, esim. juuri kuolinsyystä.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Heikki Koukkunen oli historian opettajani Lieksan Yhteislyseossa, - 58-60. Ainoita aineita, missä menstyin oli erit. historia. Asuin Lieksassa ortodoksiperheessä, kortteeria, muistaakseni, sain Heikiltä yks. opetusta. Aihetta en muista, mutta historiasta saamani numero, ilmeisesti käytöksen ohella, oli koko kouluni ajan kiitettävä.
Olin työttömänä näyttelijänä, olin lukenut Bomba-projektista ja miten entinen opettajanai paiskasi, ripaskaa, ajettlin ehdottaa, tulla mukaan, oletin nopeasti Karjalan kieltä oppivani, olin silloin tanssikyvykäs, vaan juuri silloin tulee tieto Heikin kuolemasta, siinä iässä. Olin enemmän kuin järkyttynyt. Jouni Suova

Meiltä koukkuseen oli 200 m, ja siis Heikki oli naapurin poika. Koulussa erittäin lahjakas, ja kielipää hyvä...
Itse asiassa muistona on nauha "Vot Karjalasta", jota tuli soitettua aina kesälomille mennessä.
Niin -parhaat lähtee aina ensimmäisenä. Muistan hyvin, kun pojat tuli iltamista, Heikki ja Langin Antti, siinä meni "rytmi bolero" kivaan tyyliin.
Se jäi mieleen...ja se yletön positiivisuus!

Heikki Koukkunen oli historianopettajani Lieksan Yl:ssa 58-60. Käsitt. hän piti minusta, koska historia oli ainoita aineita, joka minua kiinnosti. Joka johti siihen, että sain häneltä myös yks.opetusta muissa aineissa. Asuin Lieksasassa ns. kortteerissa, Tunttusen perheessä. Minulle oli lysti tutustua ortodoksiperinteeseen. Työttömänä näyttelijänä ollessani oli mielessäni ottaa yhteyttä Heikkiin, liittyä hänen seurueeseensa, vaan sitten tuli kuolinviesti. Vaikka on aikaa kulunut, silti tunnen menetyksen voimakkaasti.
Vertaansa vailla oli Heikki opettajana, pedagogina. Vaikka silloin nuorena olikin kovin ujo, mutta huumorintajuinen. Vertaan häntä suureen oppikouluopettajaan, Helvi Honkaan. Mm.
Jouni Suova

Eipä vastannut kukaan vielä AP:n kysymykseen, niin se kuolinsyy oli syöpä.