Mistä tutkimuksesta on peräisin väite että yli puolet autoilijoista on mielestään keskitasoa parempia autoilijoita? Haluaisinpa lukea tuon virnuiluun…

Kysytty

Mistä tutkimuksesta on peräisin väite että yli puolet autoilijoista on mielestään keskitasoa parempia autoilijoita? Haluaisinpa lukea tuon virnuiluun kannustavan tutkimuksen. Tätä kysymyksessä esiintyvää näennäisesti absurdia käsitystä pyrin selvittämään: mikäänhän ei kait edellytä että autoilijoiden "paremmuus" toteutuisi orjallisesti Gaussin käyränä vaan mielivaltaisena hajontana, ja johon liittyy joukko määrittely- ja mittausvaikeuksia. Onko tällaista tutkimusta todella edes tehty tai onko kyse jostain virhetulkinnasta?

Vastaus

Vastattu

Aiheesta on tehty useita tutkimuksia. Kuuluisin niistä lienee Ola Svenssonin tutkimus vuodelta 1981:

Iain McCormickin, Frank Walkeyn ja Dianne Greenin tutkimus vuodelta 1986 tarkastelee Svenssonin artikkelia ja laajentaa sen kysymysasettelua:

Ilmiö liittyy ylivertaisuusvinoumaan, jossa ihminen yliarvioi omia kykyjään ja osaamistaan. Tästä vinoumasta voi lukea lisää esimerkiksi seuraavista artikkeleista:

1 ääntä

Kommentit

Kyse on toki ihmisen arviointivirheestä, itse luulen että moni pitää tuota lopputulosta jotenkin koomisena siksi, ettei suurin osa kokonaisuudesta näennäisesti millään voisi olla yli keskitason. Tätähän ei mikään estä, jos ajatellaan vaikka kaltevaa kuvaajaa, jossa vasen alareuna on alinna ja nousten sitten oikealle. Tällöin vasemmalta alkaen "huonoja" on vähän, puolivälin eli keskitason oikealla puolella tällöin suurin osa. Eksponentiaalinen käyrä vielä voimistaa edellä sanottua. No, kysehän on kyllä jokaisen omasta arvioinnista jolloin mikään arvio ei ole yhteismitallinen minkään toisen kanssa.