Mistä tulevat ilmaisut "rauhan solmiminen" ja "rauhan hierominen"?

Kysytty

Mistä tulevat ilmaisut "rauhan solmiminen" ja "rauhan hierominen"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirja, osa 4 ( WSOY,1996) selittää sanan rauhan hieroja tarkoittavan rauhanneuvottelijaa,- tunnustelijaa. Valitettavasti muuta selitystä en löytänyt. Kotimaisten kielten keskus Kotus tuntee suomen kielen, heiltä voisi sanojen alkuperää kysellä.
http://www.kotus.fi/

1 ääntä

Kommentit

Kieliasioita käsiteltäessä on tapana mainita Nykysuomen sanakirjan yhteydessä myös alkuperäiset ilmestymisvuodet (1951 - 1961). Kaikki myöhemmät painoksethan ovat identtisiä kopioita.
(Ei löytyisi kirjastosta 1990-luvulla tai myöhemmin ilmestyneitä uudempia sanakirjoja? Julkaistut kysymykset ja vastaukset kiinnostavat muitakin kuin alkuperäistä kysyjää.)