Mistä tulee Valko-Venäjän nimen eteen sana Valko-? Kun se ruotsiksikin on Vitryssland.

Kysytty

Mistä tulee Valko-Venäjän nimen eteen sana Valko-? Kun se ruotsiksikin on Vitryssland.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Historia-lehden mukaan kyse on käännöslaina venäjän Belorussija-nimityksestä, jota Venäjällä on käytetty 1600-luvulta lähtien.

Mitä valkoisuudella tarkoitetaan, on epäselvää. On arveltu, että se viittaisi asukkaiden vaaleaan ihoon, tai että alue olisi ollut tuntematon ja sellaisena valkoinen läntti kartalla tai siihen, että valkoinen on idässä lännen symboli. Myös maan omakielinen nimi tarkoittaa Valko-Venäjää.

27 ääntä

Kommentit

Paikannimien värit kertovat ilmansuunna, valkoinen on lönnen väri, musta pohjoisen. Tämä tapa on vallalla Aasiassa. Kiinassa värin ohella on käytössä myös tunnuseläin. Suomessa käytettiin myös tätä tapaa: kainu oli Länsi- Suomen nimi, Häme maamme itäosan. Kainu liittyy sanaan kaino, jonka merkitys on paitsi ujo, niin myös vaalea.Häme liittyy sanaperheeseen hämärä, hämy. Saame nimi on muoto tästä Hämeestä.

Belarus ei tarkoita kyllä kirjaimellisesti Valko-'Venäjää' sillä valkovenäläiset eivät ole venäläisiä. Valkovenäläiset eivät kutsu itseään valkovenäläisiksi. Maan nimi on Belaya Rus. Eli Valkoinen Rus. Rus tulee Rus'-kansasta, josta lienee myös Rossija (Venäjä) saanut nimensä. Eli tuolla alueella on asunut Ruseja, jotka ovat olleet mukana perustamassa mm. Kiovan Rusia, Rossijaa (Venäjä), sekä Belarusiaa (Valko-Venäjä). Oikeampi termi valtiolle suomeksi olisi vaikkapa Valkorusi.

Sirkka Mäki: Saame, Suomi ja Häme lienevät kyllä peräisin proto-Baltian zemestä, maa. Miksi tuon ajan suomalaiset heimot käyttäisivät itsestään jotain ilmansuuntiin viittaavia sanoja, kun eivät olleet yhtenäisiä kansoja? En ole koskaan kuullutkaan kainuun olevan samaa sukua kainon kanssa ja kuulosta ihan päästä keksityltä. Sinähän et näytä ymmärtävän etymologiasta ja sanojen muuntautumisesta mitään.