Mistä tulee sukunimi Vitie? Onko ulkomaalaista alkuperää?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Vitie? Onko ulkomaalaista alkuperää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimestä Vitie ei löydy tietoa nimikirjoista - ei edes Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjasta Sukunimet, jossa on jonkinlainen maininta 16500 sukunimestä. Vitie-nimestä kerrotaan jotakin Tuomas Salsteen Sukunimi-info -sivustolla osoitteessa http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/vitie.html
Siellä on myös linkkejä muihin sivustoihin, joista voi hakea tietoa sukunimistä. Esimerkiksi kirkonkirjojen hakuohjelmasta Hiskistä käy ilmi, että Lammilla on ollut Vitie- tai Witie-nimisiä torppareita. Mutta Sukunimi-infon linkkien avullakaan ei välttämättä löydy tietoa Vitie-nimen alkuperästä ja merkityksestä. Saattaa olla parasta ottaa yhteyttä Kotimaisten kielten keskuksen nimineuvontaan. Juuri nyt toukokuussa Kotimaisten kielten keskuksella on kuukauden mittainen kokeilu, jolloin heille voi lähettää nimiaiheisen kysymyksen erityisellä kysymyslomakkeella. Lomake löytyy osoitteesta https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/nimineuvonnan_kysymyslomake
On myös mahdollista soittaa Kotimaisten kielten keskuksen nimistönhuollon puhelinneuvontaan, puh. 0295 333 203 (vain torstaisin klo 10-12).