Mistä tulee sukunimi Kurki? Ovatko Kurjet samaa sukua?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Kurki? Ovatko Kurjet samaa sukua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen harvoista suomenkielisistä aatelisnimistä yksi on Kurki. Kaikki Kurki-nimiset eivät ole samaa sukua. Nimi on ollut vuosisatoja laajalti käytössä: Hämeessä, Savossa, Satakunnassa, Karjalassa ja Pohjanmaalla.
Sukunimien aiheita on usein otettu mm. talojen, paikkojen, eläinten ja kasvien nimistä.

Lähteet: Mikkonen, Pirjo: Suomalaiset sukunimet

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukunimi