Otsikko
Mistä tulee sukunimi HUUSANSAARI, paikka oli Asikkalan Kurhilassa. Mummoni kertoi,että talon paikka olisi ollut husaarien majapaikka. Aloitin sukututkimuksen…

Kysytty

Mistä tulee sukunimi HUUSANSAARI, paikka oli Asikkalan Kurhilassa. Mummoni kertoi,että talon paikka olisi ollut husaarien majapaikka. Aloitin sukututkimuksen ko. suvusta.
Minua vanhimmat suvun jäsenet ovat jo haudassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan katsomistani sukunimikirjoista ei nimeä Huusansaari löytynyt. Sen sijaan niistä löytyy mm. nimi Huusari, jonka kerrotaan tarkoittavan "parantajaa, lääkitsijää, huuslaakaria", joka puolestaan on johdettu pääasiassa hevosen lääkitsemistä merkitsevästä sanasta huusata (Sukunimet, 2000). Lisää huusata-sanan merkityksestä voit lukea esim. Suomen murteiden sanakirjasta (1994).

Sukunimet-teoksen mukaan ruotsinpyhtääläinen Huusarinsaari on saanut nimensä Huusaari-nimisen muonamiehen mukaan.

Väestörekisterikeskuksen http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ nimipalvelun mukaan Huusansaarta ei esiinny sukunimenä enää kovinkaan monella suomalaisella.

Koska sukunimikirjoista ei ole apua, kannattaa tutustua Asikkalan ja erityisesti Kurhilan paikallishistoriaan. Huusansaaren torppa mainitaan nimeltä ainakin Kurhilan-Hillilän kyläkirjassa Nuijamäeltä Myötämäelle (1997). Tarkkaa tietoa en siitä lyhyellä selaamisella löytänyt, mutta koska kirja sisältää runsaasti Kurhilan paikannimistöön sekä asumusten ja asukkaiden nimiin liittyvää tietoa, sinun kannattaa tutkia kirja itse tarkasti kannesta kanteen!

Jos Kurhilassa olisi ollut husaareja, siitä mainittaneen Asikkalan ja/tai Kurhilan paikallishistorioissa. Voisiko olla mahdollista, että kyseessä ovat kuitenkin olleet "huusarit"? Toisaalta Kurhilan alueella on myös toiminut jonkinlainen ratsuväen komppania, joten saattaa olla, että kysymys on heistä. Lue lisää aiheesta Asikkalan historiasta (Yrjö Blomstedt 1981).

4 ääntä

Kommentit

Ensiksi kannattaa kysyä Kotuksen paikannimiarkistosta. Nimi kuulostaa aivan paikannimeen perustuvalta.

Minun nimeni on Miro Huusansaari! Huusansaari sukunimi tulee isomummini mieheltä. hänen sukunimensä oli Huusansaari ja se oli hänen äidin ja isän oma keksimä suku nimi:) Se ei perustu paikannimeen!

Lainasin tänään tuon Kurhilan-Hillilän kyläkirjassa Nuijamäeltä Myötämäelle (1997 kirjan. Siinä mainittu Huusansaaren torppa on paikka jonka asukkaitten jälkeläisistä tunnen muutaman ja olen käynyt paikalla. Lahden karttapalvelun kartassa näkyy paikassa nimi Huuska, mutta Huusansaaret eivät enää asu siinä. Kartassa on Viitailan tien varressa lähellä Huusela. Mutta muistelen että joskus näin jossakin Huusansaari-nimisen torpan olleen jo kauan sitten paikassa joka on muutama kilometri Viitailasta Vääksyyn päin.

Nimi Huusansaari on niin omaperäinen että sitä tuskin kukaan keksii tyhjästä. Nimellä on selvästi alueella jokin mennyt merkitys.