Mistä tulee sanonta valkoinen valhe? Onko se lainautunut muusta kielestä?

Kysytty

Mistä tulee sanonta valkoinen valhe? Onko se lainautunut muusta kielestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kielitoimiston sanakirja lähtee selvittämään sanontaa värin valkoinen kautta ja miten valkoinen väri selitetään mustaksi, vastakohdaksi. Valkoinen valhe juontuu valheesta, mutta ollen viaton, hyvässä tarkoituksessa esitty valhe. Viittauksia muihin kieliin sanakirjassa ei mainita.

0 ääntä

Kommentit

Kysyttiin, mistä sanonta tulee ja onko se lainautunut muusta kielestä. Koulutetut kirjastonhoitajat tietävät kyllä, että KIELITOIMISTON SANAKIRJAssa ei selitetä muidenkaan sanojen "mistä tulee, onko lainautunut".
Voiko päätellä jotakin siitä, että englannin kielessä Atlantin molemmin puolin on jo kauan ollut ilmaus "white lie"? Sanonta selityksineen sisältyy sekä brittiläisiin että amerikkalaisiin vakavasti otettaviin sanakirjoihin, mm. Oxford Dictionaries ja Webster.

Jyväskylässä taisi olla joululomien aikaan koululaisia harjoittelijoina? Yleensä tämä valtakunnallinen tietopalvelu on tunnettu luotettavana, koulutettujen kirjasto- ja tiedonhakuammattilaisten hoitamana.

Kielitoimiston sanakirjassa ilmaus "valkoinen valhe" on luettelossa valkoinen-sanan sisältävistä ilmauksista. Sen luonnehdintana on "Kuv." (= kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva) ja se selitetään "viaton, hyvässä tarkoituksessa esitetty valhe [totuudenvastainen, perätön väittämä t. tieto]". Kirjaston vastauksen "juontuu" ja muu höpöttely ei ole sanakirjasta peräisin, vaikka se sanotaan tietolähteeksi. Valkoisen selittäminen mustaksi on sanakirjassa valkoinen-esimerkkien joukossa, mutta toisaalla, ei valkoisen valheen selityksenä.

"White lie" eräissä englannin sanakirjoissa, joita ei ole laadittu Suomessa:
* a lie about a small or unimportant matter that someone tells to avoid hurting another person;
* a lie that is told in order to be polite or to stop someone from being upset by the thruth;
* a forgivable lie, especially told to avoid hurting someone's feelings;
* a harmless or small lie, especially one that you tell to avoid hurting somebody;
* a harmless or trivial lie, especially one told to avoid hurting someone's feelings.

Siteeratuissa tavanomaisissa englannin sanakirjoissa ei käsitellä ilmauksen alkuperää. On kuitenkin helppo päätellä, onko se suomessa alkuperäinen vai jostakin muusta kielestä lainautunut.