Mistä tulee sanonta "näytän sulle närhen munat!"

Kysytty

Mistä tulee sanonta "näytän sulle närhen munat!"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan Rapatessa roiskuu: Nykysuomen sananparsikirja ( Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1988) mukaan sanonta Näätänkö minä närhin värkit sinulle on tunnettu Kaavilla.
Jari Tammen Suuressa kirosanakirjassa ( Kuippana, 2002) närhenmunat selitetään luonnontieteelliseksi kirokälähdykseksi, jonka valtti perustuu muna-sanan kaksimielisyyteen. Närheä kutsutaan myös paskonärheksi ja pask´harakaksi.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1096628__Ssuomen%20kansan%…

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1799865__Ssuuri%20kirosana…

60 ääntä

Kommentit

Sanonnan juuret varmaan löytyy siitä, että närhen pesä on äärettömän vaikea löytää. Eli sen alkuperä lähtee siitä ilmeisesti, että sanoja on niin "kova" että löytää närhen pesän, kun muut ei siihen pysty.

Kuten toinen vastaaja totesi, on tuon sanonnan tarkoitus osoittaa itsevarmuutta ja kyvykkyyttä. Nyt on kirjaston vastaus mennyt kyllä metsään.