Mistä tulee sanonta että asiat "menee putkeen"? Miksi putkeen?

Kysytty

Mistä tulee sanonta että asiat "menee putkeen"? Miksi putkeen?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Tiedustelin asiaa Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta. Heidän mukaansa Juha Kuisma on selvittänyt "mennä putkeen" sanonnan taustoja ja alkuperää v. 2015 julkaistussa teoksessaan "Tupenrapinat: idiomeja maan uumenista". Kun asiat sujuvat täydellisesti ja esteittä, voidaan sanoa, että ne ovat ”menneet putkeen". Ilmaisu ei ole kovin vanha, verrattuna moneen muuhun idiomiin. Se on syntynyt keihäänheittäjien parissa 1970-luvulla, kun tietokoneet ja liikevoimina laskettu tieto saatiin Pauli Nevalan ja Jorma Kinnusen heittojen mittaamisen tueksi. Näiden avulla kyettiin analysoimaan keihäänheiton askelsarja ja heiton liike erilaisten voimien vektoreina. Kun keihäs osuu optimaaliselle lentoradalle, se ”osuu putkeen”.

Idiomit, jollainen myös sanonta ”mennä putkeen” on, ovat sanontoja tai fraaseja, joiden merkitys ei ole kirjaimellinen. Idiomeja löytyy joka kielestä. Ne voivat olla hankalia ymmärtää kieltä äidinkielenään puhuville, mutta ulkomaalaisille ne ovat usein käsittämättömiä, ja vieraan kielen idiomit pitääkin usein opetella ulkoa, ymmärtääkseen, mitä ne tarkoittavat. Niiden merkitys ei siis avaudu niiden kirjaimellisesta merkityksestä.

10 ääntä

Kommentit

Intressant, i Sverige har jag hört att uttrycket 'går åt pipan' kan vara en version av 'dra åt pepparn' eller 'dra dit pepparn växer'. Alternativt att det gick upp genom skorstenen = pipan. Med andra ord att chansen att lyckas gick upp i rök. Mennee putkeen och gå åt pipan måste ju nästan vara besläktade :)