Otsikko
Mistä tulee sana aasinsilta joka auttaa siirtymään aiheesta toiseen. Tiedän että se tulee latinan sanasta pons asinorum, mutta miksi sitä käytetään…

Kysytty

Mistä tulee sana aasinsilta joka auttaa siirtymään aiheesta toiseen. Tiedän että se tulee latinan sanasta pons asinorum, mutta miksi sitä käytetään tälläisessa yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraava vastaus perustuu erikielisten Wikipedia-artikkeleiden antamiin tietoihin, yksiselitteistä vastausta on nimittäin hankala antaa.

Ensinnäkin tämän sinänsä kansainvälisen ilmaisun "pons asinorum" semanttinen sisältö eli tarkoitus vaihtelee eri kielissä. Samassa merkityksessä kuin suomessa (jossain määrin kömpelö siirtyminen aiheesta toiseen) sitä käytetään ilmeisesti vain ruotsissa (åsnebrygga) ja näissä molemmissa kielissä sitä pidetään tyylillisesti huonona ratkaisuna. Hollannin ja saksan kieliss vastaavat ilmaisut (ezelsbruggetje ja Eselbrücke) tarkoittavat muistisääntöä. Tšekin kielessä ilmaisua oslí můstek voidaan käyttää kummassakin merkityksessä.

Latinankielinen ilmaisu on kuitenkin yleisimmin käytössä geometriassa, missä sillä tarkoitetaan teoreemaa, jonka mukaan jos kolmion kaksi kulmaa ovat yhtä suuret, myös niitä vastaavat sivut ovat yhtä pitkät. Varmuutta siitä, miksi tätä väitettä on ruvettu kutsumaan "aasinsillaksi", ei ole. Yhden arvelun mukaan nimitys johtuu siitä, että tasakylkinen kolmio muistuttaa riippusiltaa. Uskottavampana pidetään kuitenkin oletusta, että tällä Eukleidesin geometrian alkeita käsittelevän kirjan alussa olevalla helpolla tehtävällä on koeteltu lukijan älykkyyttä ennen vaativampia yhtälöitä. Eli näin helpon sillan yli pääsee aasikin...

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto