Mistä tulee kiro 'voi helvetin kuustoista!' ?

Kysytty

Mistä tulee kiro 'voi helvetin kuustoista!' ?

Vastaus

Vastattu

Tammi, Jari: Suuri kirosanakirja (2007) mukaan tämän uskotaan viittaavan päivään 16.5.1918, jolloin järjestettiin Helsingissä vastikään päättyneen kansalaissodan paraati. Paraatissa talonpoikaisarmeijaa nöytyytettiin marssimaan valkoiselle kenraalille. Teoksessa mainitaan kuitenkin myös, että ruotsalaiset käyttävät noitumisessaan sanaa sjutton (17), ja suomenkielen sana kuustoista on ainakin vähän äänteellisesti lähempänä sanaa sjutton kuin käännös seitsemäntoista. Täyttä varmuutta asialle ei kuitenkaan ole.

Suomenkielen monimuotoisiin kirosanoihin kannattaa tutustua Suuren kirosanakirjan kanssa.

30 ääntä

Kommentit

Luulisin seksin lalliisesta ikärajasta .

"Paraatissa talonpoikaisarmeijaa nöytyytettiin marssimaan valkoiselle kenraalille."
Tämä virke kaipaa mielestäni korjausta, tai ainakin vahvistusta

16.toukokuuta oli vapaapäivä aikoinaan 1920-luvulla. Mutta se oli palkallinen vapaapäivä ainoastaan kuukausipalkkalaisilla ja tuntipalkkalaiset, joihin suurin osa 1918 tapahtumien häviäjistä kuului, joutuivat viettämään palkattoman vapaapäivän. Kun tuntiapalkkalainen katsoi tilinauhaansa hän parahti "helvetin kuustoista"