Otsikko
Mistä tulee ja mistä on lähtöisin / mikä on alkuperä sukunimelle Ahlman?

Kysytty

Mistä tulee ja mistä on lähtöisin / mikä on alkuperä sukunimelle Ahlman?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ahlman on rakenteeltaan mitä tyypillisin ruotsalaisperäinen sukunimi, joka koostuu kahdesta osasta: Ahl- ja -man. Yhdyssanan alkuosa Ahl- tulee leppää merkitsevästä sanasta 'Al'; vanhahtavalla saksalaismallisella vokaalin yhteyteen lisätyllä h-kirjaimella on ilmaistu, että vokaali on pitkä. -man on sekä vanhin että tavallisin loppuosa suomenruotsalaisissa yhdyssanasukunimissä, tämäkin saksalaista perua, sikäläisten -mann-loppuisten nimien mallin mukaan.

Ahlman on mainittu yhtenä niistä ruotsalaisista sotilasnimistä, jotka levisivät ruotujakolaitoksesta supisuomalaiseen ympäristöön. Ruotsin vallan aikainen ruotujakolaitos suosi lyhyitä, ruotsinkielisiä nimiä, joita saivat niin sukunimettömät kuin nekin, joilla oli suomalainen sukunimi.

Lähteet:
Blomqvist, Marianne, Vad heter finlandssvenskarna? Svenska folkskolans vänner 2006
Otavan suuri ensyklopedia [9]. Otava 1981
Paikkala, Sirkka, Se tavallinen Virtanen : suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921. SKS 2004