Otsikko
Mistä tulee hissipainikkeen nimi katutaso 'p'? K on kellarikerros eikö? Mutta mistä p? En keksi! P-kerroksesta siis pääsee ulos kadulle.

Kysytty

Mistä tulee hissipainikkeen nimi katutaso 'p'? K on kellarikerros eikö? Mutta mistä p? En keksi! P-kerroksesta siis pääsee ulos kadulle.

Vastaus

Vastattu

P-tunnus hississä voi tarkoittaa pohjakerrosta tai parkkikerrosta.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1256110

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Uloskäyntikerros, usein katutaso, ei yleensä ilmene tietystä numero- tai kirjaintunnuksesta. Suomessa on sitä vastoin tavallista, että poistumiskerroksen hissinappula poikkeaa ulkomuodoltaan toisista nappuloista. Se voi olla koholla tai se voi olla kehystetty, niin että eron huomaa helposti ja jopa katsomatta tarkemmin.
"P-kerroksesta" ei läheskään aina pääse katutasolle. Eri taloissa voi olla eri periaate kerrosnumeroinnissa, esim. katutaso on ehkä kerros 0 tai kerros 1.
Lähde: kokemukset viime työ- ja asuinpaikoista. Esimerkiksi rinteessä sijaitsevan toimistotalon pääaulan (sisään- ja uloskäyntikerros) hissinappulassa oli kerrostunnus 3.