Mistä tulee alunperin sanonta: naama tms. on kuin pakanamaan kartta?

Kysytty

Mistä tulee alunperin sanonta: naama tms. on kuin pakanamaan kartta?

Vastaus

Vastattu

Pakanamaan kartalla on viitattu alunperin kaukaisiin alueisiin, joissa on ollut tuntemattomia seutuja. Tuntemattomat alueet on merkitty karttoihin valkoisilla alueilla. Tätä kautta sanonta on alkanut merkitä jotain, mikä on läikikäs, kirjava tai rajoiltaan epämääräinen - ja siten esimerkiksi kasvoja, joilla on arpia, ihottumaa tai aknea.

20 ääntä

Kommentit

Eikös "pakanamaan kartta" ole miehen siemensyöksy, tahaton/tahallinen lakanalla?