Otsikko
Mistä saan tietoa Helsingin Alhambra- ja Petsamo-ravintoloista 1920-1940-luvuilla

Kysytty

Mistä tietoa ravintolat Helsingissä 1920-1940 Alhambra ja Petsamo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt ravintoloista paljoakaan tietoa netistä. Hotelli- ja ravintolamuseon sivuilla on kerrottu lyhyesti Alhambra-ravintolasta, mutta kuvia ravintolasta tai tarkempia tietoja ei sielläkään ole: http://www.modernieksotiikka.fi/p/perinteikkaat-ravintolat-ajan-hengessa.html. Ravintola Petsamosta en löytänyt mainintoja kirjallisuudesta tai verkosta.

Tiedustelin lisäksi Hotelli- ja ravintolamuseolta ravintoloista, ja he kertoivat niistä seuraavaa:

"Vuonna 1933 ravintola Petsamo on saanut kyseenalaista kunniaa joutumalla niiden ravintoloiden listalle, joilta on peruutettu anniskelulupa 6 kuukauden ajaksi (lähde: Suomen Hotellit, ravintolat, kahvilat -lehti 6:1933, 13). Päätöksessä kerrotaan, että ”Väkijuomain anniskelussa tapahtuneiden väärinkäytösten johdosta on Alkoholiliikkeen hallintoneuvosto peruuttanut aikaisemmin myöntämänsä anniskeluoikeudet seuraavilta ravintoloilta: Helsingissä ravintola Petsamo, Annankatu 8, 6 kuukauden ajaksi”

Muita mainintoja olivat muun muassa vuonna 1935 (numero 2, sivu 5) listauksessa ravintoloista, joilla on B2-oikeudet (ravintola Petsamo, Uudenmaankatu 16, samoin ravintola Alhambra, Aleksanterinkatu 19). Seuraavan kerran Petsamo löytyy vuonna 1945 (numero 1, sivu 31) luettelossa ravintoloita Helsingissä (erotuksena luettelosta ensiluokkaisia ravintoloita Helsingissä), osoitteesta Mechelininkatu 44. Ravintola mainitaan samassa osoitteessa myös vuosina 1946 (numero 2, sivu 21) ja 1949 (numero 1-2, sivu 19).

Vilkaisin vielä pintapuolisesti Alkoholiliikkeen ravintolatarkastajan muistiinpanoja (he kiersivät ravintoloissa tarkistamassa, onko meno anniskeluluvan arvoista ja ravintolaluokan mukaista). Muistiinpanot ovat käsinkirjoitettuja ja niitä on vain joiltakin vuosilta. Alhambrasta en huomannut lainkaan merkintöjä, mutta Petsamo tuli vastaan muutamankin kerran. 22.1.1938 kello 20-02 tehdyllä kierroksella tarkastaja Havukan muistiinpano: ”Vieraita lähes täysi huone. Hyvä karsinta ovella. Tunnelma siten aika moitteeton”. Maaliskuun 4. päivä samana vuonna merkintä on vielä tiiviimpi: ”Kohtalaisesti väkeä. Hyvä karsinta ovella”. Ja vielä: 21.4.1938: ”Kohtalaisesti väkeä. Tunnelma vähän sekalainen. Yleisö heikkotasoista, mutta kohtuudessa pysyttiin.” 30.5.1945 kello 21.45: ”Vähän väkeä. Eräs nainen alkoholin vilkastama.”

Jos haluatte lukea yleisesti 1920-luvun ravintola-kulttuurista Helsingissä, kannattaa tutustua Mikko-Olavi Seppälän kirjoittamaan teokseen "Suruton kaupunki, 1920-luvun iloinen Helsinki". Myös Hotelli- ja ravintolamuseon sivuilla on lyhyt verkkonäyttely kieltolain ajan ravintolaelämästä: http://www.modernieksotiikka.fi/2014/06/modernieksotiikka-1920-1930-lukujen.html.