Mistä tietää että kyseinen kirja, jonka haluan varata, ei ole pokkari??? Nimittäin pokkareissa on usein huomattavasti pienempi teksti, jota on vaikeampi lukea…

Kysytty

Mistä tietää että kyseinen kirja, jonka haluan varata, ei ole pokkari??? Nimittäin pokkareissa on usein huomattavasti pienempi teksti, jota on vaikeampi lukea....

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan varma ei voi olla, koska esim. Vaskissa pokkareilla ja kovakantisilla kirjoilla ei ole aina omia tietueita. Useimmiten kuitenkin on, ja ero saattaa olla ilmoitettu teoksen viitetiedoissa ISBN-numeron yhteydessä lyhenteillä sid. tai nid. Näistä sid. eli sidottu tarkoittaa kovakantista ja nid. eli nidottu pokkaria.

Jotain voi arvella myös kirjan ilmestymisajankohdasta niin, että usein uudet kirjat ilmestyvät ensin kovakantisina ja myöhemmin, vuoden parin kuluttua niistä otetaan uusi painos pokkarina.

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Harmi, että nykyään hakujärjestelmien kautta ei näy enää ns. MARC.-näyttö. Siitä näki, kumpi sortti oli kyseessä, Nykyään ei luetteloinnissa enää näy monastikaan merkintöjä nid tai sid siellä, missä se oli ennen, eli luettelointitiedon alussa. Samoin ovat monasti kadonneet merkinnät ill. (kuvitettu teos). kartt. (teoksessa on karttoja) ja moni muukin lisätieto, jotka saattaisivat auttaa esiakasta löytämään haluamansa teoksen - ja olemaan tekemättä varauksia teoksiin, joista ei ole tiedon tarpeeseen mitään apua.
Onko sellaisten merkintöjen tekeminen nykyään luetteloijalta tyystin kielletty?