Otsikko
Mistä teoksesta löytyy Sakari Topeliuksen runo Jo joutuu ilta kokonaisena? Vaikka kuinka etsin, en löydä.

Kysytty

Hei,

mistä teoksesta löytyy Sakari Topeliuksen runo Jo joutuu ilta kokonaisena? Vaikka kuinka etsin, en löydä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sibelius on säveltänyt Topeliuksen runoon yksinlaulun "Det mörknar ute" (opus 1, nro 3). Suomenkieliset sanat on kirjoittanut Aino Suonio. Tuo "Jouluvirtenä" tunnettu laulu alkaa sanoilla "Jo joutuu ilta ja tuuli käy". Kaikki kuusi säkeistöä (ruotsiksi ja suomeksi) löytyy esimerkisi nuottijulkaisusta "Suomalainen joulu" (julkaisija: Bells, 2006). Kyseinen nuotti on saatavilla tällä hetkellä Jyväskylän kaupungin pääkirjaston musiikkiosastolla.