Otsikko
Mistä tällainen otaksuma? "Nimi Kärsämäki perustunee luonnonpaikan kärsämäiseen muotoon tai kärsäheinän kasvuun. " lähde KirjastoVirma Jouko Vahtola Teksti…

Kysytty

mistä tällainen otaksuma?
"Nimi Kärsämäki perustunee luonnonpaikan kärsämäiseen muotoon tai kärsäheinän kasvuun. "

lähde KirjastoVirma
Jouko Vahtola
Teksti on julkaistu aiemmin Kalevassa 6.12.2003.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kärsämäki-nimestä on tehty monenlaisia olettamuksia ja arvailuja. Ehkä luotettavin lienee selitys, että nimi juontaisi alkunsa Ruhankankaalla olevasta mäen nyppylästä, jonka nimi on Kärsämäki. Tästä on perimätiedon mukaan kulkenut tie, jota matkustavaiset käyttivät silloin kun eivät jokea käyttäneet kulkuväylänään. Tämä pieni mäen "kärsä" oli heille merkkinä pian lähetyvästä joesta ja myöhemmin sen varteen muodostuneesta kylästä, joka sittemmin mäen mukaan sai nimen Kärsämäenkylä.

Kylännimestä on 1500-luvun lähteissä sekä muoto Kärsämä että Kärsämäki. Näistä Kärsämä on alkuperäisempi muoto. Nimen kantana on siis sana kärsä, johon on liittynyt johdin -mä. Paikannimissä kärsä tarkoittaa tavallisesti nientä tai niemenkärkeä.

Lähteet: Kotiseutuni: Keski-Pohjanmaa/Pohjois-Pohjanmaa/Kainuu.Suomen Maakuntajulkaisu 1969.

Suomalainen paikannimikirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 146. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 2007.