Mistä sukunimi Ryyttäri on lähtöisin ja mitä sana "ryyttäri" merkitsee?

Kysytty

Mistä sukunimi Ryyttäri on lähtöisin ja mitä sana "ryyttäri" merkitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimelle Ryyttäri ei nimikirjoissa ollut selitystä. Sanat ryttäri ja ryyttäri (myös ryytteri, ryytteli) ovat suomen kielen murteissa tarkoittaneet mm. ratsumiestä, ratsastajaa, ratsusotilasta ja myös maantierosvoa tai sotarosvoa (Lähde: Suomen kielen etymologinen sanakirja, osa 4).