Mistä sukunimi Maukola tulee?

Kysytty

Mistä sukunimi Maukola tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maukola on samaa alkuperää kuin Maukonen, joka on yleisempi nimi näistä kahdesta. Maukoset tulevat Keski-Suomesta ja Pohjois-Savon länsiosista. Maukoloita löytyy Asikkalasta, Hämeenlinnasta ja Lahdesta. Mikkosen ja Paikkalan sukunimikirjassa mainitaan, että Janakkalassa on kirjattu Maukolan talo 1539. Molempiin nimiin (Maukola ja Maukonen) sisältyva Mauko viittaisi siihen, että ne ovat kehittyneet etunimestä Magnus ja ehkä myös Markuksesta.

Lähde: Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala: Sukunimet, Otava 2000