Mistä sanonta toiveiden tynnyri on peräisin ja onko sillä englanninkielistä vastinetta?

Kysytty

Mistä sanonta toiveiden tynnyri on peräisin ja onko sillä englanninkielistä vastinetta?

Vastaus

Vastattu

Kirjastomme sanakirjoista ei valitettavasti löytynyt sanonnan alkuperää, ei myöskään Kielikello-lehdestä enkä muistakaan Kotimaisten kielten keskuksen aineistoista. En myöskään löytänyt vastaavaa sanontaa englannin kielellä. Lähin voisi ehkä olla wishing well, vaikka toivomuslähde ei taida oikein vastata asiasisältöä.

Kotimaisten kielten keskuksella on kielineuvonta, josta voisi saada asiantuntijatietoa asiasta.