Otsikko
Mistä saisin viimestä edellisen valtioneuvoston astuksen rakennuksen esteetömyydestä (viimeisin on 241/2017)?

Kysytty

Mistä saisin viimestä edellisen valtioneuvoston astuksen rakennuksen esteetömyydestä (viimeisin on 241/2017)?

Vastaus

Vastattu

Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä (241/2017) korvasi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 895/1999 pykälän 53, jossa esteettömyydestä säädettiin lyhyemmin:

53 § Liikkumisesteetön rakentaminen

Hallinto- ja palvelurakennuksen sekä muussa rakennuksessa olevan sellaisen liikeja palvelutilan, johon tasa-arvon näkökulmasta kaikilla on oltava mahdollisuus päästä, sekä näiden rakennuspaikan tulee soveltua myös niiden henkilöiden käyttöön, joiden kyky liikkua tai muutoin toimia on rajoittunut.

Asuinrakennuksen ja asumiseen liittyvien tilojen tulee rakennuksen suunniteltu käyttäjämäärä ja kerrosluku sekä muut olosuhteet huomioon ottaen täyttää liikkumisesteettömälle rakentamiselle asetetut vaatimukset.

Työtiloja sisältävän rakennuksen suunnittelussa ja rakentamisessa tulee työn luonne huomioon ottaen huolehtia siitä, että myös 1 momentissa tarkoitetuilla henkilöillä on tasa-arvon näkökulmasta riittävät mahdollisuudet työntekoon.

Liikkumisesteettömästä rakentamisesta annetaan tarkempia säännöksiä Suomen rakentamismääräyskokoelmassa.

Molemmat säädökset löytyvät sähköisesti Finlex-palvelusta:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170241

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990895#Pidp448202784