Mistä saisin materiaalia kehitysvammaisen aikuisen haastavasta käyttäytymisestä, käytöshäiriöistä? Voi liittyä autismiin ja yleensä.

Kysytty

Mistä saisin materiaalia kehitysvammaisen aikuisen haastavasta käyttäytymisestä, käytöshäiriöistä? Voi liittyä autismiin ja yleensä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjaston internet-sivulla voi tehdä tiedonhakuja aiheesta. Tässä linkki hakulomakkeeseen:
http://jkl226.jkl.fi/Aalto?formid=form2. Kirjoja kannattanee etsiä tässä tapauksessa asiasanoilla, vaikkapa kahdella kerrallaan. Pudotusvalikosta (nuoli alas) voi vaihtaa Nimeke-laatikon Asiasana-laatikoksi ja saadaan kaksi Asiasana-laatikkoa. Yhteen laatikkoon saa kirjoittaa vain yhden hakutermin.

Haku 1: kehitysvammaiset käyttäytymishäiriöt > tuloksessa esim. kirjat
Saloviita, Timo: Kehitysvammaisten adaptiivinen käyttäytyminen laitoksessa
Kehitysvammaliitto, 1989
Wadström, Olle: Itsensä vahingoittaminen ja aggressiivisuus : syyt ja hoito
Kehitysvammaliitto 1993
Keskuslaitoksesta ryhmäasuntoon : tutkimuksia kehitysvammaisten asumisesta, hoidosta ja opetuksesta
Kehitysvammaliitto, 1989

Saloviita, Timo: Ei-toivotun käyttäytymisen sammuttaminen : vaihtoehto rankaisemiselle
Kehitysvammaliitto, 1987
Ojanen, Markku: Mikä hätänä? : kehitysvammaisten psykososiaalisen toimintakyvyn ja emotionaalisten häiriöiden arviointimenetelmän kehittäminen
Kehitysvammaliitto, 1997

Haku 2: kehitysvammaiset käyttäytyminen > tuloksessa esim. kirja
Seppälä, Heikki: Vaikuttavat viestit : opas kehitysvammaisten mielenterveyden ja käyttäytymisen arviointiin
Kehitysvammaliitto, tutkimus- ja kokeiluyksikkö, 1997

Hakuehdotus termeillä: kehitysvammaiset autismi

Toivottavasti näillä pääsee alkuun ja tervetuloa kirjaston tietopalveluun lisäkysymyksin. Lehtiartikkeleita asiasta saattaa myös löytyä ja kaukolainaus kannattaa muistaa, jos omassa kirjastossa ei ole kirjoja.

Lisäksi Kehitysvammaliiton kirjastosta löytyvät mm. seuraavat teokset:

Arjen pienet ja suuret asiat [Raportti] : päivätoimintaseminaari 5.-6.4.2002 / Heidi Hölsömäki (toim.)
Tampere : Kehitysvammaisten palvelusäätiö, 2002. - 22 s. : kuv.

Caldwell, Phoebe, Person to person : establishing contact and communication with people with profound learning disabilities and extra special needs / Phoebe Caldwell,
Pene Stevens. First publ. 1998, Brighton : Pavilion Publishing, 2005. - 90 p. : ill.
Kannen otsikko : Person to person : establishing contact and communication with people with profound learning disabilities and those whose behaviour may be challenging

Emerson, Eric, Challenging behaviour : analysis and intervention in people with severe intellectual disabilities. 2nd ed., Cambridge : Cambridge University Press, 2001. - [8], 224 p. (pbk)

Ethical approaches to physical interventions : responding to challenging behaviour in people with intellectual disablities / David Allen (ed.). Kidderminster : British institute of Learning Disabilities, 2002. - [10],
239 p.

Guide to mental health for families and carers of people with intellectual disabilities / Geraldine Holt, Anastasia Gratsa [et al.] London : Jessica Kingsley Publishers, 2004. - 240 p.

Naukkarinen, Aimo, Tasapainoilua kurinalaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden välillä : oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyvän ongelmanratkaisun kehittäminen yhden peruskoulun yläasteen tarkastelun pohjalta. Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 1999. - 296 s.
(Jyväskylä studies in education, psychology and social research, ISSN 0075-4625 ; 149)

Laitoksessa asuvan kehitysvammaisen vanhuksen haastava käyttäytyminen ja hoitajan käyttämiä vaikutuskeinoja / Kontio, Marja-Liisa. Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 2000. - 175 s. (Jyväskylä studies in education, psychology and social research, ISSN 0075-4625 ; 162)

Kelly, Alex, Working with adults with a learning disability
Oxon, UK : Winslow Press, 2000. - [16], 350 p. : ill.

Käyhty, Tuija, Työntekijä ja kehitysvammaisen haastava käytös [Opinnäytetyö]. Helsinki, 2003. - 32, [4] s. ; 30 cm
Opinnäytetyö : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, 2003.

Ladonlahti, Tarja, Haasteita palvelujärjestelmälle : kehitysvammaiseksi luokiteltu henkilö psykiatrisessa sairaalassa Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, Erityispedagogiikan laitos, 2004. - 176 s. (Jyväskylä studies in education, psychology and social research, ISSN
0075-4625 ; 255)

McVilly, Keith R., Positive behaviour support for people with intellectual disability : evidence-based practice, promoting quality of life Sydney : Australian Society for the Study of Intellectual Disability (ASSID), 2002. - 212 p. : fig., tables ; 25 cm

Person-centered planning : research, practice, and future directions / Steve Holburn, Peter M. Vietze (eds)
> Baltimore : Paul H. Brookes Publishing Co, 2002. - [27], 433 p. : fig.