Mistä saan tietoja n. 100 vuotta sitten Lapualla ja Kauhavalla, sittemmin myös Helsingissä toimineesta kirjakauppias Amanda Wahanderista (tai Vahanderista)?

Kysytty

Mistä saan tietoja n. 100 vuotta sitten Lapualla ja Kauhavalla, sittemmin myös Helsingissä toimineesta kirjakauppias Amanda Wahanderista (tai Vahanderista)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginarkistossa, www.hel2.fi/Tietokeskus, on osoiterekisteri, johon on tallennettu helsinkiläisten osoitteet vuodesta 1907 lähtien. Rekisterissä on sukunimen mukainen hakemisto, joten Amandan osoitteet Helsingissä selviävät todennäköisesti siitä. Ammattihakemistoista, puhelinluetteloista ja osoitekalentereista saattaa myös olla apua.

Lapualla apteekkarina toiminut John Wahander mainitaan Finlands apotekare -matrikkelissa vuodelta 1895. Hänen vaimonsa nimi on Aina Lovisa Holmlund. Suomen sukututkimusseuran HISKI-tietokannasta, www.genealogia.fi, he löytyvät Lapuan seurakunnasta. Matrikkeleita on parasta hakea Kansallisarkistosta tai Suomen sukututkimusseuran kirjastosta. Lääkintöhalituksen myöntämät apteekkiluvut on arkistoitu Kansallisarkistoon.

Vaasan maakunta-arkistosta voisi löytyä tietoa pariskunnan Lapuan- ja Kauhavan vuosilta.