Mistä saan tietoa netistä 1800- ja 1900-lukujen lapsiperheiden elämästä ns. kirjallisuuden merkeissä? Minun pitäisi tehdä koulutehtävä.

Kysytty

Mistä saan tietoa netistä 1800- ja 1900-lukujen lapsiperheiden elämästä ns. kirjallisuuden merkeissä? Minun pitäisi tehdä koulutehtävä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinun pitäisi ilmeisesti löytää tietoa lapsiperheiden lukuharrastuksesta 1800-1900-luvuilla? Netistä en löytänyt näin erikoista tietoa, enkä usko sieltä tällaista tutkimusta löytyvänkään. Aihe on myös aika vaikea koulutehtäväksi, joten olisiko mahdollista, että oppikirjoistasi löytyisi tietoa tällaisesta aiheesta? Tämän tyyppistä erikoistietoa pitäisi melkein etsiä yliopiston kirjastosta, ja kysellä neuvoa ehkä kirjallisuustieteen laitokselta. Vai tarkoitatko ehkä jotain muuta kirjoittaessasi "kirjallisuuden merkeissä"? Ongelmasi on tässä mittakaavassa melko vaikea selvitettävä näin Internetin kautta ilman tarkennuksia, joten minusta sinulle olisi kaikkein hyödyllisintä mennä lähikirjastoosi ja keskustella siellä kirjastonhoitajan kanssa tehtäväsi sisällöstä ja siitä, mistä aiheesta saisi materiaalia kätevimmin.

Yleisestä kirjastosta löytyy hakuteoksia, joista voisit etsiä tietoa. Materiaalia suomalaisesta kirjallisuuden historiasta löytyy luokasta 86.2, esim. Suomen kirjallisuushistoria. 1-3. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999 (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia) tai Suomen kirjallisuus, osat 1.5, Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Helmet-aineistotietokannassa (http://www.helmet.fi/ )hakusanoilla lukeminen ja historia voi myös ehkä löytää jotain suomalaisen lukemisen historiasta. Teos Mäkinen, Ilkka "Nödvändighet af LainaKirjasto" : modernin lukuhalun tulo Suomeen ja lukemisen instituutiot /Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1997 kuvaa jonkun verran lukemisharrastusta Suomessa 1800-kuvulla kirjastohistorian kannalta.

Näitä voit ehkä tutkailla. Suosittelen kuitenkin, että käännyt lähimmän kirjaston puoleen.