Otsikko
Mistä saan materiaalia avatakseni virkamieslain 750/1994 14 §:ää. Virkamiehen on käyttäydyttävä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Hallituksen…

Kysytty

Mistä saan materiaalia avatakseni virkamieslain 750/1994 14 §:ää. Virkamiehen on käyttäydyttävä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Hallituksen esityksien lisäksi tarvitsen myös lausuntoja ja mahdollisesti muutakin aineistoa pykälän tarkempaa avausta varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtion virkamieslaki 750/1994
(kumonnut Valtion virkamieslain 755/1986)

Luku 4, 14 §
Virkamiehen on suoritettava tehtävänsä asianmukaisesti ja viivytyksettä. Hänen on noudatettava työnjohto- ja valvontamääräyksiä.
Virkamiehen on käyttäydyttävä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla.

Virkamieslain 750/1994 taustalla olevassa hallituksen esityksessä HE 291/1993 todetaan säädöksen luvusta 4: ”Luku on pääosin voimassa olevan valtion virkamieslain 4 ja 5 luvun mukainen.” Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa ei oteta esille 14 §:ää. Voimassa olevalla virkamieslailla tarkoitetaan tässä edellistä Valtion virkamieslakia 755/1986.

HE 291/1993 käsittelytiedot löytyvät tästä: https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaA…

Edellinen valtion virkamieslaki 755/1986 (kumottu)
5 Luku 20 §: ”Virkamiehen on suoritettava virkatehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä. Hänen on noudatettava työnjohto- ja työnvalvontamääräyksiä.
Virkamiehen on osallistuttava viraston toiminnan kannalta tarpeelliseksi katsottavaan koulutukseen.
Virkamiehen on käyttäydyttävä virka-asemansa edellyttämällä tavalla.”

Koska virkamieslain 750/1994 lukujen 4 ja 5 sisällössä viitataan edelliseen säädökseen 755/1986, tarkistimme myös sen perustelut hallituksen esityksestä 238/1984. Yksityiskohtaisia perusteluja löytyy 20 §:ään.

HE 238/1984 käsittelytiedot tästä: linkistä.https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaA…

Laajan hallituksen esityksen 238/1984 alkuosa
yleisperustelut: https://www.eduskunta.fi/pdf/HE/HE238-1984-osa1.pdf

ja luvun 4 yksityiskohtaiset perustelut:
https://www.eduskunta.fi/pdf/HE/HE238-1984-osa2.pdf

Oikeuskirjallisuudessa on teos Valtion virkamieslaki ja siihen liittyvä lainsäädäntö / Olavi Rytkölä. Lakimiesliiton kustannus 1987. Kirja käsittelee säädöstä 755/1986 ja siinä on avattu edellä mainittu 5 luvun 20 §. Kirjan voitte kaukolainata esimerkiksi Eduskunnan kirjastosta, josta löytyvät myös valtiopäiväasiakirjat painettuina.