Mistä saan lainaksi cd-levyjä koskien 40- ja 50-lukujen musiikkia. Minua kiinnostaa esim. Zarah Leander, Liisa Tuomi ja muuten ns rillumarei-musiikki .

Kysytty

Mistä saan lainaksi cd-levyjä koskien 40- ja 50-lukujen musiikkia. Minua kiinnostaa esim. Zarah Leander, Liisa Tuomi ja muuten ns rillumarei-musiikki .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen, että tutustut pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-verkkokirjastoon ( https://www.helmet.fi/ ). Valitse etusivulta kohta "Tarkenna hakua". Kirjoita hakukenttään haluamasi ilmaukset, esim "Zarah Leander" (ilman lainausmerkkejä), valitse aineistovalikosta haluamasi tallennemuto, esim. CD-levy ja napsauta lopuksi painiketta "Hae".

Samalla tavoin voit hakea rillumareita. Käytä hakuterminä sanaa "rillumareimusiikki" tai "rillumarei**". Sekä Zarah Leanderia että rillumareita löytyy pääkaupunkiseudun kirjastoista varsin runsaasti. Sen sijaan Liisa Tuomen levytyksiä ei HelMetistä löydy, mutta eipä niitä näytä löytyvän Ylen Fono-tietokannastakaan. Mahtoikohan Tuomi koskaan tehdä levytyksiä, vaikka olikin säteilevä esiintyjä musiikillisissa teatterikappaleissa?

Lisää aineistoa löydät myös hakusanoilla "viihdemusiikki", "iskelmät", "1940-luku", "1950-luku" jne.