Otsikko
Mistä saan Juha Seppälän novellien arvosteluja? Mistä yleensäkin löytyy kirja-arvosteluja esim. netissä?

Kysytty

Mistä saan Juha Seppälän novellien arvosteluja? Mistä yleensäkin löytyy kirja-arvosteluja esim. netissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja-arvosteluja etsiessä kannattaa hyödyntää kotimaisten lehtien artikkeliviitetietokantoja. Useimmissa yleisissä kirjastoissa voit tutustua Aleksi- ja Arto -tietokantoihin (sekä CD-rom- että WWW-versioina). Hakuja voi tehdä niin arvosteltavan kirjan nimen kuin kirjan kirjottajan mukaan, myös muilla tavoilla.

Koska kyse on viitteistä, itse artikkeli on etsittävä viitteessä mainitusta lehdestä. Kirjallisuusarvostelujen kohdalla on se etu, että Kirjastopalvelu julkaisee Kirjallisuusarvosteluja-lehteä (vuodesta 1972), johon on koottu Suomessa kirjoitetut kirja-arvostelut. Lehti tulee ainakin suurimpiin kirjastoihin.

Kirjastojen yhdessä tuottamasta Linkkikirjasto-hakupalvelusta voi etsiä Internetissä julkaistuja kirja-arvosteluja (hakusanat kirja-arvostelut tai kirjaesittelyt). Myös Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalojen kautta löytyy kirja-arvosteluja (http://www.htk.fi/kirjasto/kirjat1c.htm#arvostelut)