Mistä saa tietoa äärioikeistoryhmistä kouluesitelmää varten?

Kysytty

Mistä saa tietoa äärioikeistoryhmistä kouluesitelmää varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa nykyajan oikeistoliikkeistä ja äärioikeistosta löytyy mm. seuraavista suomenkielisistä julkaisuista:

Andersson, Timo: Isänmaallisuudesta äärioikeistoon. 1995.
Kansakunnat murroksessa : globalisoitumisen ja äärioikeistolaistumisen haasteet. 1995.
Integration contra Nationalismus : käsikirja aikuiskouluttajille. 1997. (mm. äärioikeisto, uusi oikeisto)
Perho, Sini: Skineyden äärellä : tutkimus skinhead-alakulttuurista kiinnostuneista joensuulaisnuorista. 2000.
Isaksson, Pekka: Kallonmittaajia ja skinejä : rasismin aatehistoriaa. 2.p. 1999.
Sipola, Simo: Uusi oikeisto. Ydin 1993, nro 5, s. 22-25 (lehtiartikkeli Suomen uusoikeistopuolueista)
Jokisalo, Jouko: Uhkaako uusfasismi : Länsi-Euroopan äärioikeisto uusliberalismin ja sosiaalisen kysymyksen jännitteessä. Ydin 1999, nro 1, s. 32-37 (lehtiartikkeli)

Englanninkielisestä aineistosta voisi mainita seuraavat:
The new radical right in Finland. 1999. (Suomen oikeistoliikkeet)
Ridgeway, James: Blood in the face. 1995. (äärioikeistoliikkeet Yhdysvalloissa)

Internetistä löytyvää aineistoa:
http://www.lyseo.edu.ouka.fi/~vhtuulos/historia/rasnyong/moikras.html
http://www.lyseo.edu.ouka.fi/~vhtuulos/historia/rasnyong/skinhead.html