Otsikko
Mistä runosta on kysymys: ..tämä tapahtui Biskajan lahdella... Runo luettu n. 30-50 vuotta sitten Imatralla. Kurskin uppoaminen johti runon muistelemiseen

Kysytty

Mistä runosta on kysymys: ..tämä tapahtui Biskajan lahdella...
Runo luettu n. 30-50 vuotta sitten Imatralla.
Kurskin uppoaminen johti runon muistelemiseen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Uuno Kailaan runo Hauta meren alla kokoelmasta Uni ja kuolema (1931). Runo alkaa "Tämä tapahtui Boston-lahdella, / olen kuulla saanut niin / --" , se kertoo sukeltajasta joka lähetetään tutkimaan uponneen sukellusveneen hylkyä. 16-säkeistöinen runo on hyvin dramaattinen, kahdeksas säkeistö kuuluu näin: "Terässeinän takaa kuulunut / oli nakutus hiljainen. / Se tuskin korvaan saapui, mut / meni lävitse sydämen. / - He elävät, hautaan suljetut! / olen lähellä ihmisen."