Otsikko
Mistä päin lintunen sukunimi tulee sekä saarikoski

Kysytty

Mistä päin lintunen sukunimi tulee sekä saarikoski

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraava vastaus perustuu Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjaan Sukunimet (Otava, 2000 uudistettu laitos).

Lintunen, Lintu ja Lintula sisältäisivät ikivanhan suomalaisen henkilönimen. Vanhoihin suomalaisiin ja erityisesti karjalaisiin nimiin sisältyi paljon linnun nimityksiä. Lintu-pohjaisia nimiä on jo keskiajalla esiintynyt Savossa, Karjalassa Hämeessä ja Satakunnassa.  Lintunen on edelleen savolainen ja karjalainen sukunimi. Sen kantajia on edelleenkin paljon Joroisissa, Juvalla, Rääkkylässä ja Tohmajärvellä.

Saarikoski-nimi on yleinen kosken nimenä eri puolilla Suomea. Talon ja suvun nimenä se on esiintynyt vain Pohjanmaalla. Saarikoskia on ollut Etelä-Pohjanmaalla, mutta myös Pohjois-Pohjanmaalla. Talonnimenä Saarikoski on tunnettu ainakin Kärsämäellä, Siikajoella, Haapajärvellä, Karvialla, Pudasjävellä, Kauhavalla ja Honkajoella. Vuoden 1906 suuressa nimenmuutossa Saarikoskeksi nimensä suomensi ainakin aiemmin Forss-nimiset Ahlaisissa, Serenius-nimiset Turussa ja Michelsson-nimiset Helsingissä.