Mistä ovat peräisin sanonnat 'halipatsuippa' ja 'silirimpsis' sekä niiden lukuisat variaatiot? Mikä niiden merkitys, historia ja alkuperä sekä etymologia on?

Kysytty

mistä ovat peräisin sanonnat 'halipatsuippa' ja 'silirimpsis' sekä niiden lukuisat variaatiot? Mikä niiden merkitys, historia ja alkuperä sekä etymologia on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanontaja ei löytynyt kirjoista:

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja.
Nykysuomen etymologinen sanakirja / Häkkinen
Mistä sanat tulevat / Kaisa Häkkinen
Sanojen synty : etymologinen sanakirja / Veijo Meri
Näissä merkeissä : Suomen kansan latteimmat sanonnat    / Pasi Heikura
Sloboa Stadissa : Stadin slangin etymologiaa / Heikki Paunonen
Svengaa kuin hirvi : sanontojen kootut selitykset / Outi Lauhakangas.

Sanontojen alkuperää on usein mahdoton jäljittää. Sanonnat voivat syntyä kielellisenä nokkeluutena tai leikittelynä ja jäävät sitten elämään.

38 ääntä

Kommentit

Halipatsuippa on Matti Ijäksen elokuvasta Katsastus.
Silirimpsis on Irwing Goodmanin kappale.

Tarkennan vielä Halipatsuippa on tervehdys ja silirimpsis kohta kuuluu näin:

Silirimpsis sileä tie
Onnetarten ottolasta maailman halki vie
Silirimpsis sileä tie
Reittiäni vauhdikasta mutkien kautta vie