Otsikko
Mistä on sukunimi Sokka lähtöisin onko joko sukuseura olemassa joka littyy tähän nimeen

Kysytty

Mistä on sukunimi Sokka lähtöisin onko joko sukuseura olemassa joka littyy tähän nimeen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sokka-nimisiä on ollut erityisesti Karjalan Antrean ja Kivennavan pitäjissä. Muutenkin sekä Sokka että Sokkanen ovat pääosin itäisen Suomen ja Karjalan alueen nimistöä. Kuitenkin esim. Lopella on asunut 1700-luvulla Lars Sockala -niminen mies.

Nimen taustalla saattaa olla venäläinen etunimi Sofon, josta on Karjalan alueella käytetty mm. muotoja Sohka ja Sohko(i).

Tiedot ovat peräisin Pirjo Mikkolan ja Sirkka Paikkalan kirjasta Sukunimet (vuodelta 2000).

Sokka-nimisillä ei näytä olevan omaa seuraa. Sukututkimusasioissa kannattaa ottaa yhteyttä Suomen sukututkimusseuraan:

http://www.genealogia.fi/

Myös Sukuseurojen keskusliitosta voisi olla apua:

http://www.suvut.fi/sukulinkit.htm

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jossain mainittu että nimi tulisi venäläisestä Sorohkasta, mikä viittasi naisten asusteeseen. Pitäneekö paikkaansa, en tiedä. Kirjoitusmuotoja kirkonkirkoissa on ollut myös Såcka