Mistä Mikko Kuustosen kappale "Abessiinian koirat" kertoo ja miksi ihmisiä sanotaan siinä koiriksi?

Kysytty

Mistä Mikko Kuustosen kappale "Abessiinian koirat" kertoo ja miksi ihmisiä sanotaan siinä koiriksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappale löytyy Mikko Kuustosen vuonna 2000 julkaisemalta Atlantis-levyltä. Kirjassa Q : lauluntekijän tarina Kuustonen itse kertoo näin: "Osa Atlantis-albumin lauluista oli syntynyt kuvausmatkoilla tehdessämme Naisia vuosituhannen partaalla -dokumenttisarjaa. Haukka ja hiljainen poika sai alkunsa Masai-heimon parissa pohjois-Tansaniassa ja Abessiinian koirat  Addis Abebassa Etiopiassa. Matkakokemukset ovat intensiivisiä ja purkautuvat toisinaan nopeina vetoina lauluiksi."

Seuraavassa kappaleessa Kuustonen jatkaa: "Abessiinian koirat jäi elämään vaikka kyse oli parin päivän aikana hätäisesti kirjaamistani päiväkirjamerkinnöistä. Romanttisilta kuuluvat maalailut ovatkin siis faktaa. Muistan, kuinka istuimme yöllä hotellihuoneen parvekkeella Petteri Kaukorannan ja Aulis Moision kanssa kuunnellen koirien haukuntaa Addis  Abeban laaksossa. Pohdiskelin laulusta puuttuvaa osaa, kun pimeällä tiellä juoksi yhtäkkiä alaston mies valkopukuisen naisen takaa ajamana. Ehkä kyseessä oli pikku kriisi kesken hääyön, joka tapauksessa laulu tuli valmiiksi."

Q : lauluntekijän tarina / Mikko Kuustonen, Jaakko Heinimäki (WSOY, 2006)