Otsikko
Mistä matkapuhelinten käyttäjätutkimuksia voisin etsiä?

Kysytty

Mistä matkapuhelinten käyttäjätutkimuksia voisin etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luulenpa että matkapuhelinten laajamittaiset käyttäjätutkimukset ovat vasta tulollaan. Yksi on kuitenkin ehtinyt ilmestyä:
Kopomaa, Timo: Kännykkäyhteiskunnan synty--tihentyvä arki, tiivistyvä kaupunki
Se on tulossa lähiaikoina kirjastoihin.
Korkeakoulujen yhteistietokannasta (Linda) ei löytynyt aiheesta mitään. Evreka-hakupalvelun avulla löytyi netistä ainakin yksi hyödyllinen linkki Tampereen yliopiston sivuilta: http://www.info.uta.fi/winsoc/luento/arki.htm Kyseessä on luento aiheesta Kulutus ja arki: uuden tieto-ja vistintätekniikan käyttö Suomessa. Suosittelen tutustumista esitelmän lopussa olevaan kirjallisuusluetteloon, sen avulla löydät lisää aineistoa aiheesta.
Lisäksi muutama kirjallisuusvinkki. Gaudeamuksen julkaisemassa tänä vuonna ilmestyneessä julkaisussa "2000-luvun elämä : sosiologisia teorioita vuosituhannen vaihteesta" on Pasi Mäenpään artikkeli "Digitaalisen arjen ituja: kännykkä ja urbaani elämäntapa". Voi olla hyödyllinen samoin kuin Juha Nurmelan artikkeli "Valikoiko uusi tieto- ja viestintätekniikka käyttäjänsä?"
(Suomalaiset ja tuleva tietoyhteiskunta -tutkimusprojektin tuloksia uuden tieto- ja viestintätekniikan käyttäjäksi valikoitumisesta)(Futura 1/1998).