Mistä löytyy valtion virkamieslain (14.2 §:n) käyttäytymisvelvoitteen "historiatiedot", käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla? Ajantasaisen…

Kysytty

Mistä löytyy valtion virkamieslain (14.2 §:n) käyttäytymisvelvoitteen "historiatiedot", käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla?
Ajantasaisen valtion virkamieslain 750/1994 esitöistä (hallituksen esitys ym) tietoa ei löydy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virkamieslain kokonaisuudistus toteutettiin 1980-luvun alussa, jolloin säädettiin uusi Valtion virkamieslaki 755/1986. Sen 5 luvun 20 §:n 3. momentissa todetaan, että virkamiehen on käyttäydyttävä virkamiesaseman edellyttämällä tavalla. Tämä laki kumosi joukon vanhempia virkamiehiä ja virkasuhteita koskevia lakeja. Kannattaa tutustua hallituksen esitykseen 238/1984, joka löytyy painetuista valtiopäiväasiakirjoista.