Mistä löytyy sanat Reijo Taipaleen kappaleeseen Vuodet elämää on? Ja mistä yleensä löytyy kotimaisen iskelmämusiikin laulujen sanoja ?

Kysytty

Mistä löytyy sanat Reijo Taipaleen kappaleeseen Vuodet elämää on?
Ja mistä yleensä löytyy kotimaisen iskelmämusiikin laulujen sanoja ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Valitettavasti kyseiseen kappaleeseen ei löydy julkaistuja nuotteja ja sanoja. En myöskään löytänyt siihen sanoja netin lyriikkasivustoilta, joten voin vain neuvoa kirjoittamaan sanat itse kuuntelun tai karaoke-videon pohjalta. Kappale löytyy mm. karaoke-dvd:ltä Laulava sydän. DVD 1, Agents :jaksot 1-6, joka on tällä hetkellä saatavilla Jyväskylän pääkirjaston musiikkiosastolla. Se löytyy myös cd-levyltä Reijo Taipale, Juhlalevy, niin ikään nyt saatavilla pääkirjaston musiikkiosastolta.

Iskelmien sanoja voi löytää hakemalla niitä kirjaston tietokannasta osoitteessa keski.finna.fi  kappaleen nimellä, joko tarkennetun haun nimeke-kentässä tai lainausmerkkien kanssa perushaulla, tyyliin "vuodet elämää on". Lainausmerkkejä ei kannata käyttää, jos ei ole varma kappaleen nimestä. Yleensä ei kannata hakea esittäjän nimellä, koska samalla laululla voi olla useita esittäjiä. Esittäjiä ei tavallisesti nimetä nuottikokoelmien luettelointitiedoissa, jos kyseessä ei ole yhden esittäjän oma kokoelma. Tietenkin, jos hakutulos on kovin suuri, sitä voi koettaa kaventaa lisäämällä hakuun esittäjän nimen. Jos hakutuloksessa on pelkkiä äänitteitä, kannattaa katsoa luettelointitiedoista, onko levyn tekstiliitteessä laulujen sanoja. Kotimaisten iskelmien kohdalla näin on valitettavan harvoin. Jos oman kirjaston kokoelmasta ei löydy etsittyjä laulunsanoja, kannattaa laajentaa hakua muihin kirjastoihin sivustolla finna.fi. Jos nuotti löytyy muista kirjastoista, sen voi tilata omaan kirjastoon maksutta täyttämällä kaukolainalomakkeen Keski-kirjastojen verkkosivustolla. Lomake löytyy info-valikon kautta. Jos sanoja ei löydy mistään kirjastosta, kannattaa googlailla kappaleen nimellä lainausmerkkejä käyttäen: "vuodet elämää on" sanat  tai "vuodet elämää on" lyrics. Verkossa on paljon lyriikkasivustoja, joista voi löytää enemmän tai vähemmän oikein kirjattuja laulunsanoja. Kannattaa myös tarkastaa youtube-videot. Niissäkin on usein sanoituksia joko itse videossa, sen tietolaatikossa tai kommenttien joukossa.