Otsikko
Mistä löytyisi tietoa Suomessa mahdollisesti vielä olevista ruotujakolaitoksen aikaista sotilastorpista?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa Suomessa mahdollisesti vielä olevista ruotujakolaitoksen aikaista sotilastorpista?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Jari Niemelä 1990: tutkimus Tuntematon ruotusotilas: Ruotsinajan lopun ruotuarmeijan miehistön sosiaalinen ja taloudellinen asema Satakunnassa. Suomen Historiallinen Seura. Historiallisia tutkimuksia 157. Luettavissa verkossa: https://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-dor-000193

Niemelän tutkimuksesta löytyy tietoa sotilastorpista sekä millä tavoin sotilastorppien käyttö muuttui Ruotsin vallan loppuajalla ja sen loputtua. Historian saatossa, esim. isonvihan aikaan sotilastorpat joutuivat huonoon kuntoon ja niiden jälleenrakennukseen meni aikaa. Sotilastopista ja niiden rakennuskokonaisuuksista on harvoin kovin tarkkoja tietoa, mikä hankaloittaa niiden tutkimista.

Joitain sotilastorppia on museoitu. Löytyi esim. Alepujan sotilastorppa sekä Reppuniemen ulkomuseo ja maatalousmuseo. Lisää löytyy verkosta hakemalla hakusanoilla sotilastorppa ja museo. Lisää tietoa sotilastorpista voisi saada ottamalla yhteyttä ko. sotilastorppia ylläpitäviin tahoihin.

Uudessakaarlepyyssä on Alajepuan sotilastorppa. Lisää tietoa torpasta ja vierailumahdollisuuksista löytyy osoitteesta: http://www.museiportalosterbotten.fi/museot-a-o/museo/39-alajepuan-sotilastorppa

Reppuniemen ulkomuseo ja maatalousmuseo Pöytyällä: https://www.museotnyt.fi/reppuniemen-ulkomuseo-ja-maatalousmuseo/